Aug 212013

Hej go vänner, jag och älskade hustrun har passat på att åka till Bratislava, Slovakiens huvudstad. Vi passar ju gärna på att se oss om när vi får möjlighet, sällan åker vi tillbaks till redan för oss upptrampade stiga, och då de gamla östländerna av någon okänd anledning har fallit oss väl i smaken så har vi redan besökt städer som Prag, Budapest, Krakow etc. Men idag var det då dags för oss att hälsa på i Bratislava.

Enklaste sättet för oss att ta oss hemifrån till Bratislava är ju genom att köra ner till Arlanda Flygfält och sen ta nästa plan till Oslo 🙂 När vi bokade flygresan så hittade vi inget direktflyg till Bratislava till nått rimligt pris, så vi bokade via Norwegian och då blev det lite mellanlandning i Oslo.

Flygbyte Gardermoen

När vi flög till Gardermoen, så var det ett helt sprillans nytt flygplan, men Norwegian från Gardermoen till Bratislava ja då var det en riktigt gammal skorv. Jag anade en medveten klasskillnad 🙂 Nåväl, vi kom fram till Bratislavas flygplats i gott skick, det tog en rätt lång stund innan väskorna kom fram på bandet, så vi passade på att beundra den helt nybyggda flygplatsen.

För att underlätta lite för oss själva så hade jag ordnat med en transfer direkt från flygplatsen i Bratislava direkt till Hotel Apollo. Chauffören i bilen hade lite svårt att ta sig ut från terminalområdet, det var någon automat som han skulle peta in pengar i för att komma ut genom bommarna, det hela slutade i att vi fick växla honom lite mynt, för sedelinkastet var tydligen saboterat 🙂

Efter en 15 minuters tur genom ytterområdena blev vi avsläppta på Hotel Apollo, 20€ kostade färden. Hotel Apollo är ett riktigt sovjetiskt skrythotell, detta kommer jag att gilla.

Hotel Apollo, Bratislava

Vi checkade in, beundrade utsikten från rum 504, torget som man ser nedanför heter Dulovo námestie, jag tror att det är någon form av gammal militärförläggning i huset till vänster, inte helt säker, men det verkar så.

Vy från Rum 504, Hotell Apollo Bratislava, Dulovo námestie

Rummet var i mycket god klass, ungefär så här ser det ut efter att jag gjort ett försök att skapa en panoramabild. Jag är inte så bra på det där än, men jag är läraktig 🙂

Rum 504, Hotel Apollo Bratislava

Vi skrapade av oss lite resdamm, klämde på magen och konstaterade att det var hög tid att äta lite. Med karta i handen gick vi ner mot gamla staden i förhoppning om att hitta nått gott att stoppa i magen. Det gick väl sådär kan man säga, klockan var nog lite för mycket så vi strosade så sakteliga tillbaks mot hotellet igen.

En bit in genom en grind såg vi lite aktivitet, det visade sig vara rätt mycket aktivitet till och med. Pivovarska Restauracia läste vi på skylten, tänkta att jaja, vi är hungriga, så in med oss och få lite mat i magen.

Pivovarska Restauracia

Vi fick oss en engelsk meny och förundrade lite över att alla rätter på menyn hade en vikt angiven, så jag som tänkte beställa mig en grekisk sallad kunde då se att den vägde ca 450gram, helt perfekt system!

Det enda som är svårt att knäcka när man kommer till ett nytt land, det är vad som ingår i rätterna. Hustrun beställde en schnitzel, hade hon nu inte även beställt potatis som tillbehör, så hade det enbart funnits en schnitzel på tallriken. En hel del länder har systemet att man mer eller mindre får göra sina rätter som byggsatser, ibland är det mycket bra, ibland är det lite förvirrande 🙂

Nåväl, maten var riktigt god, jag tog även öl från deras eget bryggeri som fanns lite längre bort i lokalen, riktigt gott.

Vi fortsatte vår promenad hem mot hotellet igen, mätta i magen.

En liten stund efter att jag lagt mig så hörde jag ute på torget massor med cyklar som plingade med sina klockor, jag lyckades inte reda ut vad det hela egentligen handlade om, men fint vart det allt.  Ett par tre stycken cyklade runt runt runt fontänen på Dulovo námestie.

Dulovo námestie

Vad övrigt, jag är trött, min telefon fungerar inte, det är nått med roamingen till Telia som inte fungerar, men annars är allt bra. Vi har passat på att titta på ett avsnitt av Idol, de sänder ju uttagningarna nu, bra med web-tv.

Klockan är sen, over and out!

One Response to “Bratislava, här kommer vi!”

1. Hallå. Har idag börjat läsa allt om din och Anne Catrines fina resa till Bratislava och Wien m.m. Mycket intressant resa. Fortsätter att läsa mer i morgon. kram mamma