Oct 062012

Det blev ingen frukost i morse, jag klev upp, packade ihop mina väskor, checkade ut och ställde mig vid vallgraven för att invänta att bussen till Gatwick skulle komma, telefonen hade jag knappt laddat, så det blev inga bilder från denna delen av resan. Även om jag noga hade studerat tidtabellen så var det helt galet, det innebar en väntan på ca 25 minuter innan bussen kom, ja det är inte lätt alla gånger.

Chauffören var trevlig, men han sa att det vore ett enklare liv ifall passagerarna hade jämnare pengar med sig istället för stora sedlar. Tydligen hade han inte med sig någon växlingskassa och detta ställde till problem för honom. Men efter en stund så löste det sig ändå, det visade sig att han hade med sig en privat växlingskassa för att lösa just denna typ av problem. Men till nästa gång så vet jag att ha mynt med mig på resan 🙂

Gatwick är en sliten flygplats, men jag fick mig lite frukost och traskade sen ut till gate nr 10 där planet skulle ta mig till Arlanda.

På tåget från Arlanda mot Gävle såg jag ett helt gäng med blindskrifter uppsatta, säkert jättebra, men det jag funderade över var hur de synskadade/blinda skall göra för att hitta dessa texter?  På bilden nedan finns hela 4 stycken utspridda, jag vet inte hur det skall gå till att hitta dem.

Blindskrift på tåget

I Tierp blev det byte till buss… det var något som var planerat, tror det berodde på arbete på spåren. Jag får en känsla av att det ofta är denna typ av störningar i trafiken, eller så är det bara störningar när jag skall åka 🙂 En intressant sak som skedde på tåget var när konduktören skulle hjälpa en dam som inte kunde vare sig Svenska eller Engelska, då fick konduktören använda sig av google-translate för att översätta. Jag vet inte om det gick bra eller ej, men lösningen var kreativ.

Byte till buss i Tierp

Min söta hustru hämtade upp mig och väskan på stationen, skönt att slippa släpa på packning. Vi åkte hem, klappade katterna och traskade iväg till Gasklockorna för att hälsa på Frida. Hon jobbar med Gävle Fotomässa.

Gävle Fotomässa, Gasklockorna Gävle

Det var precis i slutklämmen när vi kom dit, så det var lite glest. Egentligen hade vi tänkt oss att ta en fika, men den drog igen sisådär en 20 minuter innan stängning… synd, för jag var sugen på en morotskaka, får bli någon annan gång. 🙂

Gävle Fotomässa – Frida jobbar på

Och Frida då, jo hon var go och glad, verkade trivas som fisken i vattnet, tror detta passar henne utmärkt.

Nu är det kväll, middagen är klar, så även kvällsfikat. Jag skall ta och göra ingenting ett tag, det är jag väl värd.