Nov 252014
 

Det är inte min melodi att klaga på saker och ting, jag är väl medveten om att ibland blir det fel, och då får man ta det som det kommer, men nu tänker jag göra ett rejält undantag från detta och verkligen passa på att berätta om en upplevelse där det är total ignorans som i slutändan gett mig en riktigt dålig upplevelse.

Jag och min familj var idag på väg till Teneriffa med Ving, då till Fañabé Beach resort. Flighten skulle avgå 07:50, vilket gjorde att vi i familjen gick upp tidigt för frukost och avfärd till Arlanda, när vi väl kommer fram till Arlanda är planet försenat till 09:00. När informationstavlorna på Arlanda vid ca 08:00 berättar att vi skall gå till Gate, så lunkar i princip alla passagerare till Gate 16C. Men inget händer, klockan blir 09:00, ingen information, inte ett knyst. Flighten skjuts upp till 09:35, fortfarande inte ett knyst… Jag frågar en av dem som har hand om biljettkontrollen, de har ingen information om vad som händer…

Det är i detta läget jag konstaterar att det mest effektiva sättet att få arga kunder är genom att låta dem hänga i limbo och absolut inte berätta vad som sker.

Till slut kontaktar jag Ving via deras online-chat, frågar vad är det som sker, svaret jag får är att de inte har någon aning om att planet ens var försenat…

Ving & Thomas Cook Flight DK1801 till Teneriffa

Ving & Thomas Cook Flight DK1801 till Teneriffa

Efter en hel del väntan får vi till slut gå ombord på flight DK1801 Thomas Cook, och det som möter oss är ett flygplan som är gravt nedgånget och i desperat behov av uppfräschning. TV-skärmarna ombord är gamla platt-tv, som flimrar lite förstrött, de är för få och för långt borta. Vanliga hörlurar får man inte lov att ansluta, utan man måste då köpa en adapter för 40:-.. Kom igen, det är inte 1995 längre!

Detta kan jag dock gå med på, eftersom skärmarna ändå är undermåliga, för få och för långt bort, så är det som ingen mening med att ens försöka se på något som visas på dem. Däremot, det som var riktigt jobbigt under resan var att flygstolarna var helt nedsuttna och att betrakta som färdiga att köra på soptippen.

Mitt säte, jag sjönk ner som om jag satt i en grop, ryggstödet hade en stålbalk som tryckte mot ryggen, dvs där det en gång i tiden funnits ett svankstöd. Jag hade så fruktansvärt ont i både rumpa och rygg efter en timmes flygning, så jag var tvungen att gå en runda i planet. Min tur gick bakåt mot toaletterna, där samspråkade jag med en annan passagerare och han hade exakt samma upplevelse av stolarnas totala avsaknad av kvalité. Min hustrus säte var i samma klass, så även resten av familjens säten, detta var alltså inget som berörde en enstaka stol.

För att påtala detta för Ving / Thomas Cook så kontaktade jag återigen Ving, påtalade problemet, varpå jag fick till svar att “Det var ju synd, du kanske kan fylla i nått formulär…” Fan heller, är inredningen i flygplanet så risig, så borde Ving & Thomas Cook ta det till sig och se till att det blir fixat. Jag kan tänka mig två scenarier, ena är att de inte ens är medvetna om att inredningen är slut pga att man inte kontrollerar den (Vilket skulle vara skrämmande nog) eller att man helt enkelt skiter i vilket (vilket även det är rätt skrämmande)

Min respons var att jag lät meddela att det enda jag som kund kan göra är att berätta om problemet, dels för Ving, dels på sociala medier och bloggar, resten var upp till Ving, dvs om de vill ta till sig det eller ej.

Efter att jag påtalat detta så kom det sent omsider ett meddelande till mig att de skulle fasa ut deras gamla flygplan.

Kontentan är, är man missnöjd med något, så säg till, och säg till ordentligt, annars verkar det som om man skiter i vilket från Ving’s sida.

  One Response to “Ving & Thomas Cook flight DK1801 till Teneriffa”

  1. Hallå Stefan, hoppas att ni får det bra på Teneriffa. Vi var där på samma hotell för ett par veckor sedan. Vi åkte också genom Ving fast med Jettime från Växjö ( fick nästan skämmas för att köra bil hela vägen till flygplatsen) helt OK danskt bolag. Ni får ju flyga stort plan och kan checka in bagaget(extra tungt) redan på hotellet. Du får väl självmedicinera med Cuba Libre i poolbaren… //Anders

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

*