Mar 222013
 

Under min resa hem till Gävle funderade jag lite på SL’s nya system “Accesskort”, detta skall ersätta bland annat den gamla förköpsremsan som försvinner den 31:a augusti 2013. Jag kan förstå grundtanken med att införa en digital variant som då skulle minska hanteringen av pappersremsor och då i förlängningen säkerligen minska mängden personal etc.

Men.. det är ett par saker som jag verkligen inte begriper och som gör SL Accesskort till ett milt sagt krångligt system.

SL förköpsremsa försvinner 31:a Augusti 2013

SL förköpsremsa försvinner 31:a Augusti 2013

De problem som jag ser med SL Accesskort är framförallt en ovilja att använda och samverka med redan befintliga system. Varför skall jag jag som kund behöva ha ytterligare ett kort i plånboken, jag strävar efter att ha så få plastbitar i min plånbok, och SL’s lösning kunde ha varit så väldigt mycket smidigare.

Kortfattat har SL Accesskort som enda funktion att identifiera kunden för SL’s system och utifrån detta öppna spärrarna så att jag kan åka med kollektivtrafiken samt att belasta min “kassa” med erforderlig peng. En väldigt enkel transaktion kan tyckas.

I min plånbok har jag reskassekort för Skånetrafiken, Östgötatrafiken, Oyster Card (London) och nu även ett SL Accesskort. What about samarbeta kan man tycka…

Den bakomliggande tekniken är ju helt identisk, dvs Near Field Communication via RFID. Det är inga som helst problem att läsa av mitt SL Accesskort med min Xperia V telefon och få ut UID etc, så egentligen begriper jag inte varför inte dessa “kassor” kan vara helt digitala, verkar vara en baggis.

En annan reflektion kring SL Accesskort är att man skall stansa in hur många kuponger en standardresa skall vara, tex 2, 3 eller så. Men om jag nu har stansat in 2 kuponger som standard, ja då skall man plötsligt hålla på med manuell hantering för att kunna åka en 3 kupongers resa. Det kommer ju att sluta med att jag skall ha 2 stycken SL Accesskort med olika standardresor instansade.

Om nu dessa kollektivtrafikoperatörer kunde få arslet ur vagnen och samarbeta istället för att krångla till det för mig som kund så skulle jag kunna slippa en hel drös med plastkort som enbart tar upp plats i plånboken. Det är exakt samma tekniska specifikation på samtliga de kassor som jag har in min plånbok, allt verkar baserat på Mifare Classic 4K.

Ser fram emot en förbättring på detta.

  One Response to “Förköpsremsa och SL Accesskort”

  1. Hej, Curre Hans(S)on heter jag och är ledamot av Stockholms läns landsting. Det är Sveriges näst största parlament. Ekonomiskt så omsätter landstinget ca 80 miljarder. I huvudsak går pengarna till sjukvård och kollektivtrafik. Själv sysslar jag mest med kollektivtrafik, ett kärt ämne för de flesta stockholmare. Precis varenda stockholmare har synpunkter och egna upplevelser. Under den här mandatperioden har jag själv engagerat mig i frågor som gäller Slussen och frågor med inriktning på trafikantmiljöer. En sån detalj är hur vi sköter om busshållplatser. På http://www.busshallplats.se hittar du en hel del om vad jag gjort och vad som hänt i frågan.

    Jag har förstått att du bloggar en del om kollektivtrafik. Då kan du kanske ha lite nytta och glädje även av detta.

    Härnedan ser du mitt senaste initiativ. Brevet är idag skickat till politiker i länets alla kommunstyrelser. Jag vill ha deras hjälp att driva på “mina” kollegor i landstinget så att beslutet om 1000 nya busshållplatser kan genomföras före valet 2014. Det behövs.

    Hoppas du kan ha nytta av informationen.

    Med vänlig hälsning
    Curre Hans(S)on

Leave a Reply to Curre Hansson Cancel reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

*