Jan 172011

Ett par timmars arbete på förmiddagen, ett par viktiga punkter måste bli klara, några skall delegeras, en del kan jag skjuta på framtiden, och väskan skall packas inför eftermiddagens resa.

Lunchen blev intensiv, jag fick skjuts ner till Nian, målet var att få ut ett recept på glasögonen, behövde det för att kunna förnya körkortets tunga behörigheter, efter ett par leenden så hade jag pappret i handen, jag frågade om vad detta kalaset kunde kosta, föreslog att ett par vänliga värmande ord kanske kunde vara betalning nog, och det funkade, bra grej, jag håller på att bli en charmör 🙂

Nåväl, lite snabb mat, hämtade på vanliga haket, veg sushi, pratade en liten stund med ägaren och hans hustru, alltid lika trevligt. Jag hoppas att de snart kan få tillstånd att servera sake till maten, det vore grejer det.

Väl tillbaks på jobbet kom jag på att det kunde vara bra att boka nånstans att bo i natt, så efter lite letande på nätet, så var rum bokat, det här med Internet är en riktigt bra grej, undras när det kan bli tal om Nobelpris för dem som lade grunden för nätet.

Tåg, Gävle till Stockholm

Eftermiddagens resa gick med tåg ner till Stockholm, det var en rejält nedsunkad vagn jag hamnade i, det är uppenbart att SJ stoppar in skräpvagnarna på sträckorna som går och kommer från obygden, för det var lite logementskänsla över denna resan, sätet var duktigt nedsuttet, doften av gammal bira i mattan var stark…

I Stockholm lämnade jag av lite medhavda prylar, sen bar det iväg upp en våning för att invänta nästa tåg! En stor kaffe latte gjorde mig sällskap en kortare stund, sen blev den parkerad i en soptunna.

Centralen, Stockholm

Jag var rätt nöjd när jag bokade tågresan idag, för från Stockholm hade jag hittat ett direkttåg mellan Stockholm och Göteborg, inga stopp, inga mjölkpallar, raka spåret utan att passera Gå. Trist nog var SJ’s internettjänst ombord helt värdelös, det går helt enkelt inte att använda den, på tok för instabil, så jag gav upp, plockade upp mitt eget modem, så gick det att jobba lite under resan.

I vagnen hade de en liten fikahörna, förutom kaffe och frukt så fanns det små kallademvadnivill bollar, gött! Nästan som riktig mat 🙂

Direkttåg Stockholm till Göteborg

En liten stund för inre tjänst hann jag även med, det sker inte så mycket på en sån här resa, mest bara att åka med. Utsikten är det inte heller någe värst bevänt med, det är mörkt ute, så jag missade helt nästan samtliga stationer som tåget swischade förbi. Jag vinkade lite när Skövde passerades, det var väl i princip den stad jag såg nått alls av.

19:22 rullade tåget in på stationen i Göteborg, stationen är sig lik, ungefär som den brukar se ut, det är dock några år sedan jag var där förra gången. De senaste besöken till Göteborg har varit bilburna, och då blir det inte så värst mycket besök på stationen 🙂

Stationen, Göteborg

Jag kan inte direkt säga att detta är min favoritstad på jorden, Göteborg har mest bara passerat förbi för mig utan att lämna några större intryck, har inga band hit, eller knappt ens släkt. Mitt största minne av Göteborg är förknippat med två konserter, en med David Bowie den andra med Pink Floyd, allt detta kring 1992-1994, så det är ju ett tag sedan.

Efter alla timmars sittande på tåg så var det skönt att ta med sig dramaten på en tur genom staden bort till hotellet, det är halt som attan på sina ställen, men spikskorna fixar detta föret galant.

Kvällens boende är inbokat på Comfort Hotel City Center, ett lite väl krångligt namn på ett hotell, fast det var precis i min smak, lagom rustikt, lagom patina, inte sådär sönderdesignat som en del hotell kan vara. Värst är de hotell som luktar som en ny kortlek, de är hemska. Efter att jag checkat in så fick jag erbjudande om att själv få grädda en våffla eller två, det ingick i hotellets service, men jag avböjde, brukar tyvärr få halsbränna av våfflor och pannkakor. Så jag tog min packning och gick upp på rummet.

Comfort Hotel City Center, Göteborg

Ett par kringelikrokar senare så stod jag utanför rum 211, mitt rum för natten.

Rum 211, Comfort City Center Hotel, Göteborg

Här ser vi rummet, det är inte stort, men det är precis i min smak, det har nån form av charm som inte går att få in i kameran, liten tv, utsikt över en innergård, lagom för mig! Det blev en rätt kass stitchning av fotografierna, men avståndet är så kort så jag fick klistra ihop 5 bilder för att få till nått alls 🙂

Rum 211, Comfort Hotel City Center, Göteborg

Man kan inte leva på kallademvadnivill bollar, så jag gick ner i lobbyn, sen ca 10 steg till Pizzeria Barola och tog med mig en Grekisk Sallad upp på rummet, de hade stängt ner bordsserveringen för kvällen, men det gick fint att med plastgaffel inmundiga min middag 🙂 Det var en helt ok sallad, fast jag saknade en vitlöksdressing, det hade piffat till maten ett par snäpp till.

Pizzeria Barola, Göteborg

Det har varit en lång dag idag, men jag har lite kvar att göra, det är lite förberedelser inför morgondagen som skall skötas. Min älskade hustru har jag pratat med, och det blir garanterat ett par samtal till innan kvällen rundas av för natten, men nu är jag klar med detta, så ut och lek med dig, sitt inte framför dator och häng 🙂