Oct 082012

Vi tar dagen från början, det är enklast så. Med en tidig start åkte jag med en av mina kollegor ner till Bromma flygplats för att ta mig över till Gotlands hufvudstad – Visby. Bromma var välfyllt med stressade kostymer, men jag tog det lilla lugna, finns ingen anledning att stressa, för planet går när det går så att säga.

Stressade kostymer på Bromma flygplats

Efter inte allt för lång väntan så släpptes vi hugade passagerare ut på plattan och promenerade i det härliga vädret ut till planet, ett rätt litet turbo-propp med fri sittning. Flygturen över till Visby tog väl ca 35 minuter, utsikten var verkligen strålande, nästan inga moln men vågor på vattnet men det blåste en del idag så landningen blev lite av ett äventyr.

På väg ut mot planet – Bromma

Från flygplatsen i Visby hade jag tänkt mig att ta flygbussen in till stan, hade kollat upp tider under gårdagen, så det skulle nog gå bra. Fast det visade sig nu att det inte alls gick någon buss… informationen som fanns på flygbolagets hemsida var gammal och stämde helt enkelt inte…. nåväl, det hela löste sig med att en av dem som jag skulle arbeta med var på flygplatsen för att hämta upp mig, mycket omtänksamt, så jag kom hela vägen fram till min “arbetsplats”, toppen!

En bit av Riksutställningar, Visby

Inne i den mobila utställningsvagnen har jag då jobbat under dagen, det blir ett par dagars jobb till innan jag åker hem till Gävle.

Dagens lunch intogs på Matrike, deras mat är lagad från grunden utan massa halvfabrikat, och så hade de även en vegetarisk rätt, en kikärtsgrej med currysås och ris, till det ett bra salladsbord. Gott gott.

Lunch på Matrike, Visby

Men.. sen på kvällen efter avslutat arbete blev det lite galet. Jag hade bokat in boende på Hotell Strandgärdet, det skulle jag inte ha gjort, fast för att inte gå händelserna i förväg så fick jag en ljuvlig vy över Visbys ringmur under min promenad till boendet.

Visby Ringmur

Solen hade nästan gått ner när jag kom fram till den plats där kartan visade att Hotell Strandgärdet skulle ligga, men jag såg ingen skylt eller ens något som tydde på att det skulle finnas nåt överhuvudtaget som skulle kunna vara Hotell Strandgärdet. Efter att ha letat runt en bra stund så ringde jag det telefonnummer jag jag hade fått i samband med bokningen, då hamnade jag på ett helt annat hotell, men fick bra beskrivning på vart jag skulle ta vägen.

Det visade sig efter ett tag att det fanns en skylt uppe på ett tak, i det närmsta helt osynlig i mörkret, jag fick ta till blixten på kameran för att få till en bild. En skylt lite längre fram pekade in på en bakgård, den skylten nämnde inte med ett ord att den pekade mot Strandgärdet, detta då skylten hade det gamla namnet på byggnaden….. smart… informativt…

Hotell Strandgärdet

Nå, på baksidan av huset som jag hamnade på fanns det inget som tydde på en entré till ett hotell, men efter ett ytterligare telefonsamtal så fick jag reda på att entrén var en anonym dörr som mest såg ut som en personalingång…

Entré – Hotell Strandgärdet

Nyckeln hittade jag där det var sagt att den skulle ligga, inga problem där, men jag var vid det här laget rätt frustrerad över svårigheten att ens hitta in på hotellet.

Hotell Strandgärdet

Nästa stora överraskning var att det låg ett kuvert på sängen inne i rummet, där stod att frukost serverades mellan 8-9…

Jag dubbelkollade med mina bokningspapper, och även där stod det att frukost serverades mellan 8-9… jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att man driver ett hotell som serverar frukost efter normal arbetstids början. Det enda som jag var noga med var att det överhuvudtaget fanns någon frukost.

Så, jag lämnade igen nycklarna och checkade omgående ut från Hotell Strandgärdet, det blir under inga omständigheter något mer boende på det stället.

Det är (förlåt mina ord) så urbota korkat att servera frukost så sent, de kunde i min värld likväl serverat frukosten mellan 15-16 på eftermiddagen, nej, nej, nej, fel, gör om gör rätt… Arg är nog det minsta man kan säga att jag var vid det här laget, först nästan omöjligt att hitta, sen detta…..

Jag ringde åter tillbaks till den vänliga människa som hjälpte mig tidigare, dvs hon som svarade på systerhotellet, sagt och gjort så bokade jag in mig på Hotell Strand istället, de hade frukost som startade tidigt, rätt, rätt och rätt.

Strand Hotel, Visby

Efter incheckning och trevligt bemötande så klev jag in på rum 431, ett ordinärt hotellrum, fast med en ilsket grön lågenergilampa i taket som lyckades paja stämningen i rummet. Men dessa går ju att släcka, så var allt lugn och ro igen. 🙂

Rum 431, Strand Hotel – Visby

Jag vet inte vad man skall säga om den här dagen, men nu har jag i alla fall ett boende som fungerar, jobbet är givande och älskade hustrun har varit ett bra stöd under min lätt udda kväll.

Nu skall jag ta och datorjobba lite, så vi håller denna dagen här.