May 162013
 

Vad skall man säga, ja, vi börjar med det roliga, dvs jobbet här i Trondeim har gått mycket bra. Men Telenor… jisses… ja, det är ett riktigt mörker, det tar vi lite längre fram i dagens inlägg.

Mitt härliga jobb rullar på riktigt bra, jag kommer att bil klar i tid. Idag har jag även haft lite tid att titta på en del av de utställda instrumenten på Ringve Musikkmuseum. Denna fantastiska skapelse är en Stroh-Violin från ca 1900.

Stroh Violin, Tyskland ca 1900

Stroh Violin, Tyskland ca 1900

Sen har vi dagens sorgebarn, jag vet knappt vart jag skall böra, men Norska Telenor har som sagt en produkt som heter typ “Mobilt bredband – kontantkort”, detta SIM-kort skall man då kunna använda för mobilsurf och kostnaden dras från en pengadepå, precis som ett vanligt kontantkort. Så långt allt väl.

Nu har jag verkligen stångat huvudet i väggen vid mina kommunikationer med Norska Telenor, i allt från att få reda på hur man fyller på detta kontantkort till att få reda på varför det går så vanvettigt långsamt.

Efter mitt sjunde samtal hamnade jag tillslut hos en försäljare på Telenor som visste vad det var jag frågade om, för alla de tidigare hade gett motstridiga uppgifter och rentutav goddag-yxskaft.

När jag förklarade min belägenhet så sa han helt enkelt, “Ja, jag förstår, det där är en skitprodukt som vi egentligen inte borde sälja för tjänsten är i det närmsta oanvändbar men cheferna fattar inte vad vi säger till dem”. Jaja, äntligen tänkte jag, nån som förstår vad det hela handlar om.

Det man kan säga är att det mobila bredbandet fyller man på med samma tjänst som man fyller på vanliga ringa-kontantkort. Och det “mobila bredbandet” kostade 10:-/dygn men var begränsat till 800Mb/månad. Därefter sänktes hastigheten till max 128kbps. Detta är rena skämtet. Det finns typ ingen som klarar sig på max 800Mb/månad. När jag frågade försäljaren om hur det kom sig att det var så här, så fick jag beskedet att Norska militären skaffat sig ett gäng med kontantkort och mer eller mindre sänkt de basstationer där de höll till, dvs de använde produkten…

Jaja, jag berättade lite om mina erfarenheter av Telenor’s kundtjänst och fick det typ fullt ut bekräftat att det mer eller mindre var en påse nötter som jobbade där. Nöjd med att äntligen fått klara, tydliga och raka besked tackade jag för mig och rundade av samtalet.

Nu finns det en fortsättning på det hela, jag har även ett riktigt abonnemang hos Netcom, och det pillade jag in i vårt nya 4G modem, så kvällen var ändå räddad på något sätt. Kollegorna tittade på streamad fotboll, jag kollade på Eurovisionen.

Go’Kväll!

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

*